ایران و بلاروس - توسعه مناسبات در برابر مداخله جویی غرب
نوشته شده توسط : sadis

به گزارش ایرنا، هر چند روابط ایران و بلاروس از زمان استقلال این جمهوری شوروی سابق در اوایل دهه 1990 میلادی همواره روند رو به رشدی را تجربه كرده است، ولی سیر مناسبات دو كشور در دو سال اخیر جهش چشمگیری داشته است.

از سوی دیگر با وجود اینكه پس از اعلام استقلال بلاروس،‌ ایران از نخستین كشورهایی بود كه استقلال مینسك را به رسمیت شناخت و سفیر كشورمان در اوكراین به عنوان سفیر آكردیته در بلاروس تعیین شد، اما سفارت بلاروس در دسامبر 1997 در تهران و سفارت جمهوری اسلامی ایران در فوریه 2001 در مینسك دایر شد.

از آن زمان تاكنون دو كشور روابط متوازنی با یكدیگر داشته اند و می توان گفت بلاروس در زمره آن دسته از كشورهای اروپایی است كه روند مناسبات آن با ایران از زمان استقلال تاكنون فراز و نشیب چندانی نداشته است و مقام های ارشد دو كشور در سطح روسای قوای سه گانه سفرهای منظم و متقابلی به خاك همدیگر داشته و موافقت نامه های متعددی در زمینه همكاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی امضا كرده اند.

لوكاشنكو در مدت ریاست جمهوری خود دو بار در سال های 1998 و 2006 میلادی به كشورمان سفر كرد كه این اقدام وی با سفرهای متقابل روسای جمهوری وقت كشورمان دنبال شد و حاصل آن امضای 21 سند همكاری در حوزه های مختلف میان تهراو و مینسك بود.

حاكم بودن فضای مثبت و رو به رشد در مناسبات سیاسی ایران و بلاروس در دو دهه گذشته موجب شد كه مناسبات بازرگانی دو كشور نیز با تاثیرپذیری از اراده مقام های تهران و مینسك برای گسترش روابط، روند رو به رشدی را تجربه كرده و از حدود 7 میلیون دلار در سال 1999 به بیش از 100 میلیون دلار در سال گذشته برسد.

به عقیده كارشناسان مهم ترین عامل در توسعه همه جانبه روابط ایران و بلاروس در طول سال های گذشته، رویكرد مستقل دو كشور در قبال تحولات منطقه ای و بین المللی و ایستادگی در برابر زیاده خواهی های جبهه غرب به سركردگی آمریكا می باشد كه باعث شده است مینسك و تهران به درك مشتركی از سیاستگزاری خارجی در تعامل با تحولات مهم جهانی دست یابند.

در همین راستا سفر رسوی هفته جاری وزیر خارجه ایران به مینسك با استقبال محافل سیاسی و رسانه های خبری بلاروس مواجه شد و آنان با اشاره به رویكردها و مواضع نزدیك كشورشان با ایران در تاكید بر حفظ استقلال و توسعه روابط خارجی مبتنی بر اصل احترام متقابل، دیدار صالحی با لوكاشنكو را گام جدیدی در تعمیق مناسبات تهران و مینسك ارزیابی كردند.

رسانه های خبری بلاروس با توجه به تحریم ها و فشارهای غرب علیه كشورشان، دیدار وزیر امور خارجه ایران با مقام های مینسك را با تاكید بر این نكته كه ایران توانسته است بر تهدید تحریم های 30 ساله غرب غلبه كرده و آن را به فرصت گرانبهایی برای توسعه توانمندی های خود تبدیل كند، برجسته كردند.

مهم ترین بخش سفر وزیر امور خارجه كشورمان به مینسك، دیدار با 'آلكساندر لوكاشنكو' رییس جمهوری بلاروس بود كه توسعه روابط دوجانبه و تاكید بر رایزنی های مدوام مسوولان دو كشور در خصوص تحولات منطقه ای و جهانی در مركز توجه آن قرار داشت.

خبرگزاری دولتی 'بلتا' بلاروس در تفسیری در باره این دیدار با اشاره به اهمیت فراوان روابط با ایران نوشت: تهران و مینسك دارای روابط حسنه ای هستند و امضای 36 سند همكاری دوجانبه در طول سال های گذشته دال بر وجود پتانسیل بالای تعمیق مناسبات دو كشور می باشد.

بلتا افزود: همكاری های دوجانبه ایران و بلاروس از زمان برقراری روابط دیپلماتیك در سال 1993 روند رو به توسعه داشته و سفر متقابل هیات های عالیرتبه دو كشور به طور منظم انجام می گیرد.

خبرگزاری بلاروسی 'تلگراف' هم در گزارشی در این ارتباط، جمهوری اسلامی را شریك مهم بلاروس در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس خواند و نوشت: مینسك و تهران همكاری های سودمندی دارند و حجم مبادلات بازرگانی آنها به بیش از 120 میلیون دلار در سال رسیده است كه افزایش این رقم به یك میلیارد دلار در دستور كار همكاری های دو كشور قرار دارد.

در گزارش تحلیلی این منبع خبری دولتی به طرح های مشترك و جذب سرمایه در بخش های اقتصادی به عنوان بخش مهمی از همكاری های دوجانبه یاد و ابراز امیدواری شده است كه تهران و مینسك با پیگیری های مستمر خود زمینه تعمیق هر چه بیشتر مناسبات در سطوح مختلف را فراهم كنند.

'تلگراف' با اشاره به حضور گسترده شركت های ایرانی در بخش های اقتصادی بلاروس به ویژه در عرصه ساخت هتل ها و مجموعه های مسكونی و تجاری این كشور نوشت: در سال های اخیر حضور جمهوری اسلامی در بخش های اقتصادی بلاروس پررنگ شده است.

روزنامه 'نارودنایا گازتا' از نشریات معتبر بلاروس نیز در مقاله ای تحلیلی در صفحه اول خود با عنوان 'بلاروس به تحقق طرحهای مهم با ایران مصمم است'، نوشت: وزیر امور خارجه ایران به بلاروس سفر كرد و این دیدار را می توان تلاش برای بررسی و هماهنگی مواضع در روابط دو كشور توصیف كرد.

روزنامه بلاروسی با اشاره به دیدار صالحی با رییس جمهوری بلاروس افزود: 'آلكساندر لوكاشنكو' در این دیدار بر ضرورت بازنگری در روند اجرای برنامه های مشترك تهران و مینسك و ارتقای سطح آن تاكید كرد.

'نارودنایا گازتا' با اشاره به انتقاد لوكاشنكو از سیاست های غرب علیه كشورهای مستقل و مخالفت مینسك با هر گونه یكجانبه گرایی و مداخله خارجی و تحمیل اراده قدرت ها بر كشورهای مستقل از این اقدام به عنوان نشانه نزدیكی مواضع ایران و بلاروس در مواجهه با توسعه طلبی های غرب نام برد.

روزنامه بلاروسی به عزم رییس جمهوری این كشور برای توسعه روابط با ایران اشاره كرد و افزود: مینسك برای اجرای طرح های مشترك با تهران اهمیت فراوان قائل است و برای تحقق آنها تلاش می كند.

'ساوتسكایا بلاروسیا' روزنامه دیگر بلاروسی نیز در مقاله ای به قلم 'دمیتری كریات' به تشریح وضع روابط ایران و بلاروس با محوریت سفر وزیر خارجه ایران به این كشور پرداخت.

نویسنده مقاله با بیان اینكه روابط ایران و بلاروس در حال حاضر در سطح عالی قرار دارد، خاطرنشان كرد كه مواضع مشترك دو كشور در مسایل بین المللی و منطقه ای و نیز عزم سران تهران و مینسك برای توسعه مناسبات، موجب افزایش همكاری ها شده است.

روزنامه بلاروسی نوشت: آنچه كه ایران و بلاروس را به هم پیوند می دهد، علاوه مبادلات بازرگانی و همكاری های اقتصادی و طرح های مشترك، اشتراك مواضع و دیدگاه های آنها مبنی بر حق كشورها برای تعیین مسیر توسعه خود می باشد.

نویسنده مقاله به نقل از رییس جمهوری بلاروس اعلام كرد كه مینسك بر این عقیده است سران دو كشور باید تلاش های خود را در وهله اول بر اقداماتی متمركز كنند كه ملت ایران و بلاروس بهتر و در آرامش زندگی كنند.

تحلیلگران سیاسی با اشاره به مواضع نزدیك ایران و بلاروس در خصوص جهان تك قطبی و استفاده ابزاری غرب از مفاهیمی مانند حقوق بشر، تحریم و دموكراسی به منظور افزایش فشارها بر تهران و مینسك می گویند كه چشم انداز توسعه روابط دو كشور در حوزه های مختلف مثبت و رو به رشد است.

از این دیدگاه، ایران و بلاروس به دلیل قرار گرفتن در وضعیت مشترك مقابله با مداخله جویی های غرب در مسایل داخلی كشورهای مستقل و یكه تازی در تصمیم سازی های بین المللی، عزم خود را برای توسعه مناسبات در سطوح مختلف دوجانبه، منطقه ای و بین المللی جزم كرده اند.

در نهایت می توان گفت كه سفر هفته جاری وزیر امور خارجه ایران به بلاروس و دیدار با مقام های ارشد این كشور افق جدیدی را در مناسبات تهران و مینسك در دو بعد توسعه همه جانبه همكاری های دوجانبه و نزدیكی هر چه بیشتر مواضع دو كشور در تعامل با معادلات بین المللی نوید می دهد.

اروپام/2242**518





:: برچسب‌ها: گل ,
:: بازدید از این مطلب : 397
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 20 اسفند 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: